Mer nöje av slidsex än testokuk

Hej! Jag är transperson (ftm) som inte gjort underlivskirurgi, men som fått testokuk. Innan hormonbehandling hade jag väldigt lite intresse för eller nytta av min klitoris, men tänkte att det kanske hade med dysfori att göra. Nu har det gått fyra år sedan jag började med testo, men jag känner fortfarande att min testokuk inte alls är någon erogen zon för mig. Det känns ju att jag eller min partner rör den, men det känns inte särskilt mycket. Jag har ett aktivt sexliv och har haft samma partner i många år. Han rör gärna min testokuk när vi har sex, men det är inget jag får ut särskilt mycket av, jag tycker det är skönare om han rör min axel… En enda gång för ett par år sedan kändes det väldigt intensivt, men det var mer obehagligt än skönt. Har även försökt med särskilt vibrator för klitoris, men det ger mig ingenting. Jag får ut mycket mer av omslutande sex, men har aldrig fått en orgasm även om det ibland kan kännas mer skönt än annars. Det gör mig inte jättemycket att jag inte får orgasmer, jag gillar sex ändå, men det känns väldigt svårt att anknyta till företeelsen orgasm, både i hur det talas om sex i kulturen i stort och min partners behov av att få orgasm. Jag undrar lite kring hur vanligt/ovanligt det är att ha den här sortens upplevelser av testokuk/klitoris. Tror aldrig jag har stött på någon person född med fitta som har mer nöje av slidsex än av sex som involverar klitoris.

Hej!

När det gäller att bedömma hur vanligt/ovanligt någoting är så behövs förstås ett underlag att uppskatta ifrån. När det kommer till sex för transpersoner finns väldigt lite faktaunderlag och statistik. Det allra mesta är hörsägen, sådant vi fått berättat för oss eller varit med om själva. Det är därför helt omöjligt för mig att säga hur många som har upplevelser som liknar dina. Jag är dock helt säker på att du inte är ensam.

När det kommer till sex är variationen på vad vi gillar och gör enorm. Det finns inte ett sätt, eller 5 sätt eller ens 100 sätt att njuta på. Men det vet du säkert redan.

Vi kan ha erogena zoner överallt på kroppen och kuken/klitoris är bara en av många. Anledningen till att många njuter av beröring på klitoris eller kuk är att konsentrationen av nervändar är statistiskt väldigt hög där och huden tunn, men det varierar förstås från person till person. Det verkar inte heller vara bara hudens känslighet som besämmer om något är en erogen zon, även om det helt klart är en faktor.

Du verkar har bra kolla på vad du gillar också inte. Du har testat flera olika sorters stimulering av din testokuk och det verkar inte vara din grej. Är du sugen på att testa mer så skulle du kunna prova en kraftfullare vibrator eller att pumpa först, vilket kan öka känsligheten. Det finns också speciella glidmedel som kan öka käsnligheten. Men känn inte att du borde bara för att ”alla andra…”. Lyssna på din kropp och gör det som känns skönt.

När det kommer till omslutande slidsex är det absolut något som många personer med fitta njuter av. Både slidmynningen, det område som kallas g-punkten och livmodertappen är ställen som kan upplevas som sköna att få stimulerade på olika sätt. Som jag skrev förut som varierar det helt enkelt från person till person vad vi tycker är skönast.

Jag förstår absolut att det kan känns svårt att anknyta till fenomenet orgasm, som du skriver, när det är något som du själv inte har upplevt. Vår kultur har generellt ett stort orgasmfokus när det kommer till sex och målar gärna upp det som ”avslutet”, ”målet” och kanske hela anledningen till sex. Det är ju så klart inte sant för en hel massa människor och orgasm är bara en del av allt som kan vara sex. En orgasm upplevs också väldigt olika för olika personer och också från gång till gång. Det är långt ifrån alla som får sådana himlastormande orgasmer, med fyrverkerier och extas, som gärna beskrivs i media och skönlitteratur. För en del känns det bara som en lite kraftigare sammandragning av musklerna i bäckebotten eller en plötslig ökad känslighet av de erogena zonerna.

Ett vanligt sätt för personer med fitta att få orgasm är ju som du skriver stimulering av kuk/klitoris, men det är inte det enda sättet. Det är inte ovanligt att behöva simultan stimulering av g-punktsområdet genom vaginal eller anal omslutning eller att få orgasm av bara sådan stimulering. Det finns också de som får orgasm av beröring på helt andra delar av kroppen. Som sagt, variationen är stor.

Jag är ledsen att jag inte kunde ge ett klarare svar på dins funderingar. Jag önskar dig ett fortsatt härligt sexliv och hör gärna av dig igen om du har fler frågor eller om jag skrev något knasigt!

 

