Känslig klitta/kuk

Min klitta har alltid varit sjukt känslig så att det börjar göra ont om jag tar för mycket på den. Nu är jag orolig att det ska bli värre när jag börjar med testo. Jag har hört att allt blir större och känsligare och då skulle jag typ inte kunna ha kläder på mig. Vad ska jag göra?

Hej

Det stämmer att din klitoris eller kuk kommer att växa en del med testosteronbehandling. Hos många personer som föds med det som medicinskt kallas klitoris skyddas ollonet till stor del av förhuden, som också kallas klitoriskappan. Ollonet kan ibland vara så känsligt att det inte går att ta direkt på det, utan det är skönare att stimulera genom att smeka förhuden eller ner på andra delar av könsorganet. (Klitoris är ett ganska stort organ som går ner med skänklar på varsin sida om öppningarna).

Vi testosteronbehandling kan ollonet ”växa ur” förhuden och inte längre vara skyddad. Det är därför många upplever det som att den blir känsligare. När den växer blir den utsatt för skav, beröring och vibrationer på ett annat sätt än tidigare. Det är ovant för nervcellerna och kan ibland upplevas obehagligt. Eftersom den dessutom består av erektil vävnad som blodfylls och får stånd vid upphätsning och beröring, så kommer den både att sticka ut mer och vara känsligare ganska ofta i början.

Men med tiden som kommer nervcellerna vänja sig vid den nya beröringen och habitueras, alltså inte längre reagera lika mycket. Huden kommer också att tjockna på ollonet, på samma sätt som hos personer som har förhuden omskuren. Då kommer beröringen inte kännas lika mycket och kläderna kommer inte att skava.

Fram till dess kan det dock vara lite jobbigt. Det finns några tips för att göra den perioden lättare, till exempel använd löst sittande byxor och underkläder, andra kan tycka precis tvärt om och vill ha underkläder som sitter åt och inte rör sig så mycket. Det kan också hjälpa att stimulera ollonet med flit, för att desentitisera nervcellerna och på så sätt göra det mindre känsligt. Det är väldigt individuellt.

Lämna en kommentar